Szanowni Mieszkańcy !
Od 1 marca 2015 roku obowiązują nowe ustawy odnośnie: Prawa o aktach Stanu Cywilnego, Ustawa o Dowodach Osobistych i Ustawa o Ewidencji Ludności.
Wprowadzają one zmiany, ale także mają ułatwić mieszkańcom załatwianie spraw w urzędzie.
Poniżej przedstawiamy zamiany, które nastąpią po dniu 1 marca 2015 r.:
Rejestracja stanu cywilnego
Rejestracja noworodków:
Wraz z rejestracją nowo narodzonego dziecka, w Urzędzie właściwym do miejsca urodzenia, dokonywać się będzie jego zameldowanie. Ponadto System Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL.
Odpisy aktów stanu cywilnego:
Urząd Stanu Cywilnego w Mniszkowie będzie właściwy, jak dotychczas dla rejestracji zdarzeń z zakresu rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów, które następują na terenie gminy Mniszków. Natomiast w nowej ustawie określono, iż odpisy aktów stanu cywilnego otrzymać będzie można w każdym Urzędzie Stanu Cywilnego, niezależnie od tego, gdzie nastąpiło urodzenie, zgon czy zawarcie małżeństwa.
Dowody osobiste:
Nowy dowód nie będzie zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Nie będzie też zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego. Format i wymiary będą takie same jak dotychczas.
Do nowego wniosku dołączymy kolorową fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząc na wprost z otwartymi oczami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydanego dzieciom poniżej 5 roku życia, który będzie ważny przez okres 5 lat.
Dotychczasowe dowody zachowają ważność do upływu terminów w ich określonych. Nie będzie konieczności wymiany dokumentu na nowy.
Nowością będzie możliwość wyrobienia dokumentu w najbliższym urzędzie Gminy/Miasta, niezależnie od meldunku. Nowy dowód osobisty odbierzemy w tym samym urzędzie w którym złożyliśmy wniosek.
W przypadku choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej pokonać się przeszkody gdy nie będziemy mogli złożyć wniosku w gminie, pracownik gminy przyjmie od nas ten formularz w miejscu naszego pobytu, a dowód osobisty będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik.
Jeśli utracimy dowód osobisty dokument ten unieważni już z chwilą zgłoszenia organ gminy, do którego zgłosimy jego utratę, a nie jak dotychczas jego wystawca. Otrzymamy tez zaświadczenie potwierdzające utratę dokumentu.
Tak jak do tej pory, dowód osobisty nie podlega opłacie skarbowej.
UWAGA: Obowiązek meldunkowy nadal istnieje.
Sprawdź na stronie MSW, czy dowód jest gotowy do odebrania.
Osoby czekające na nowy dowód osobisty mogą w Internecie sprawdzić, czy dokument jest gotowy do odbioru. Na stronie www.obywatel.gov.pl, w zakładce „Dowody osobiste”, została uruchomiona e-usługa pozwalająca sprawdzić, czy dokument został już przygotowany przez urzędników. W celu skorzystania z usługi wystarczy wpisać numer zawarty na potwierdzeniu złożenia wniosku (numer wniosku o wydanie dowodu). Usługa jest bezpłatna i nie wymaga żadnego logowania.
Nowe rozwiązania, mimo że docelowo mają być dla interesantów korzystne, to w pierwszym okresie po ich wprowadzeniu spowodują, że czas załatwiania spraw może się wydłużyć.
Prosimy mieszkańców o wyrozumiałość w tym trudnym, pierwszym okresie funkcjonowania nowych rozwiązań. Deklarujemy, że pracownicy urzędu dołożą wszelkich starań, aby jak najlepiej realizować nowe zadania leżące po stronie Urzędu Gminy.
Anna Wijata